21 december 2012

21 December 2012 komt steeds dichterbij. Voor de een is het een schrikbeeld, voor de ander slechts een zorg, voor een volgende alleen maar een lachertje. Wanneer vergaat de wereld? Wat staat er te gebeuren op 21 December 2012 en waarom? Wat moet u doen om de rampen te overleven?

De Maya kalender eindigt op 21 December 2012. Inderdaad is er dan iets bijzonders aan de hand in het universum. De documentaire Doomsday 2012 laat wetenschappers aan het woord over de gebeurtenissen in 2012. Eens in de 26.000 jaar keert de aarde terug op een plaats in het heelal waarmee een cyclus rond is. Een cyclus die al vaker is voltrokken, maar die volgens velen bijzondere gebeurtenissen met zich zullen meebrengen zoals bijvoorbeeld zware zonnestormen en het ompolen van de aarde.

Vergaat de wereld?

De aarde staat dus slechts eenmaal in de 26000 jaar op die plek in het heelal. Onze mooie blauwe planeet heeft dan een rondreis gemaakt door het heelal, die 26.000 jaar geduurd heeft. Wat er dan precies gebeurd weet eigenlijk niemand. Dat het eerder is gebeurd, weten we natuurlijk wel. De aarde bestaat immers al vele miljarden jaren. Veel mensen geloven dat de aarde zich op die datum zich zal ompolen, heel even stil zal staan en daarna de andere kant op zal gaan draaien. de zon zal dan niet meer opkomen in het oosten, maar in het westen. Het merendeel van de wereldbevolking zal dan echter volgens doemdenkers, al overleden zijn door wereldwijde aardschokken, tsunami's, vuurzeeƫn, honger en dorst en ziektes. Een doemscenario. Ook zonnestormen zullen alles lamleggen. Elektriciteit zal niet meer werken en de mens zal alleen kunnen overleven in het hooggebergte van Afrika. Is dit allemaal waar?

2012, einde van de wereld?

Mensen zijn altijd bang geweest dat het einde van de wereld zou komen. Mensen zijn voor zover wij weten, de enige wezens op aarde die echt bewust kunnen nadenken over het leven, de dood, een hiernamaals en het heelal. Alleen de mensen hebben religies omdat ze hoop koesteren op een hiernamaals. De vrees voor het einde der tijden, hoort daarbij. Ooit zal de aarde natuurlijk wel ophouden te bestaan. Niets duurt voor altijd. Ook in het heelal veranderen dingen en zonnen doven uit en planeten ontstaan en verdwijnen uiteindelijk ook weer. Voor de aarde zal dat helaas niet anders zijn. In het heelal is echter heel veel tijd, en alles duurt er zoveel langer dan een mensenleven. Eens in de 26.000 jaar staat de aarde weer op dezelfde plek, en voor de Maya's betekende dat misschien het einde der tijden dan zou aanbreken, of in elk geval gaat hun kalender daarna niet verder. Maar onze kalenders stoppen ook na een cyclus, van een jaar namelijk. Op 31 december van een jaar, scheuren we de laatste pagina af en beginnen dan weer bij 1 te tellen. Het eindigen van een kalender hoeft dus niet meteen catastrofaal te zijn, hoewel men ervan uitgaat dat de Maya wel geloofden dat er rond 21 december 2012 ernstige veranderingen zouden plaatsvinden.

Hadden de Maya kennis?

De Maya's hadden veel verstand van astrologie. Zij wisten dat de aarde eens in de 26.000 jaar de evenaar van ons zonnestelsel doorkruist. Zolang als de aarde bestaat is dit al vele malen voorgekomen, maar wat er dan precies gebeurd, dat weten we niet. 26.000 jaar geleden bestonden er al mensen, en zij hebben het dus al eerder meegemaakt, maar er is niets over bekend of er toen iets bijzonders gebeurde. Dat de mens het als soort heeft overleefd, dat is wel zeker. Anders waren wij er vandaag de dag niet geweest. Het doorkruisen van de evenaar wordt de Galactische Ecliptica genoemd.

Prachtige animatie met een triest einde van de aarde. Angst is echter een verkeerde raadgever.

Van de 4e naar de 5e zon

De Maya's hebben vastgelegd dat de aarde op 21 december 2012 van de 4e naar de 5e zon gaat. waar zijn mensen bang voor dat er zal gebeuren op 21 december 2012?

  • Ompoling van de aarde (gevolgen onbekend)
  • Meteorieten die de aarde (kunnen) raken door extra aantrekkingskracht
  • Meer kans op botsingen in de Galactische Ecliptica waar zich meer zonnestelsels en meer planeten, meteorieten en dergelijke bevinden
  • Hogere Gammastraling en opwarming van de aarde met als gevolg extra overstromingen
  • Toename van aardbevingen door toegenomen aantrekkingskracht door hemellichamen en ruimterommel
  • Botsingen met andere planeten
  • Zonnestormen met als gevolg uitval van elektriciteit en economische ineenstorting
  • Meer vulkaanuitbarstingen dan ooit
  • Ernstige verandering van weersomstandigheden met een toename van orkanen
  • Dat de wereld vergaat

Geen van deze gebeurtenissen is bewezen en daarom niet serieus te nemen. Voordat je in angst gaat leven voor 21 december 2012 is het wel belangrijk om te beseffen dat de aarde al miljarden jaren bestaat en dat de mensen al ruim 100.000 jaar bestaat. De cyclus van de Maya kalender vindt elke 26.000 jaar plaats. We weten dus al dat de aarde er voorheen nooit door vergaan is. Eveneens is de mens er nog nooit door uitgestorven. Wellicht is de kans het grootste dat de huidige opwarming van de aarde wel een gevolg is van deze cyclus en dat de aarde rustig maar gestaag een nieuwe ijstijd tegemoet gaat. Dit gaat geleidelijk en is in feite heel natuurlijk. Ongeveer 500 jaar geleden was er ook een kleine ijstijd.